Restart: Psychic suffering in forced immigration and the inclusion policy in Brazilian universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-85852503880006309

Keywords:

Refuge, humanitarian reception, University, Affirmative actions

Abstract

Involuntary immigration occurs due to wars, environmental disasters, political, religious, gender persecutions, etc. As a result of this displacement, careers are interrupted, life projects become uncertain and helplessness becomes constant. Among the main possibilities for social integration are work and education. In this regard, this study is aimed at analyzing the psychological impacts of immigration on subjects from three countries affected by environmental, political, humanitarian and economic crises - Haiti, Venezuela and Syria - and whose academic life projects began to be glimpsed after the arrival to Brazil. All ten respondents were looking to restart their studies or were looking to validate their diplomas. Intercultural sociodemographic form and semi-structured interview were used, which were analyzed via content analysis technique. Finally, this study also presents a survey on Brazilian universities that created inclusion policies for involuntary immigrants.

Author Biographies

  • Alisson Vinicius Silva Ferreira, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

    Graduado em psicologia pela faculdade Guairacá, com especialização em saúde mental pela faculdade Campo Real, mestre em psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Colaborador do Núcleo de Psicologia, Migrações e Cultura (NEMPsiC) da UFSC. Trabalha como psicólogo na Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) e integra a comissão de acompanhamento dos estudantes refugiados e portadores de visto humanitário da UNILA. 

  • Mariá Boeira Lodetti, Doutoranda da École de Travail Social et Criminologie da Université Laval (Québec - Canadá)

    Possui graduação e mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Colaboradora do Núcleo de Estudos sobre Psicologia, Migrações e Culturas (NEMPsiC), no qual integra o Grupo de Pesquisa "Psicologia, Cultura e Saúde Mental", nas linhas de pesquisa "Violência e Trauma" e "Migrações, processos psicológicos e saúde mental". Atualmente é doutoranda da École de Travail Social et Criminologie da Université Laval (Québec - Canadá) e membro estudante da Équipe de recherche en partenariat sur la diversité culturelle et l'immigration dans la région de Québec (ÉDIQ).

  • Lucienne Martins Borges, Professora da École de travail social et de criminologie, Université Laval (Québec, Canadá) e Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGP/UFSC).

    Professora da École de travail social et de criminologie da Université Laval (Québec, Canadá) e Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Integrante da equipe de pesquisa ÉDIQ - Équipe de recherche en partenariat sur la diversité culturelle et l'immigration dans la région de Québec (Canadá) e colaboradora do Núcleo de Estudos sobre Psicologia, Migrações e Culturas (NEMPsiC/UFSC). Doutora em Psicologia (Ph.D., Université du Québec à Trois-Rivières - Canadá), possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Goiás (1991), mestrado em Estudos Literários - Université du Quebec, Canadá (1996) e mestrado em Psicologia - Université Laval, Canadá (2000). Co-fundadora do Service d'Aide Psychologique Spécialisée aux Immigrants et Réfugiés (Université Laval/CIUSSS-CN, Québec, Canadá). Líder do Grupo de Pesquisa "Psicologia, cultura e saúde mental". Interessa-se principalmente pelos seguintes temas: Psicologia clínica intercultural, Etnopsiquiatria, migrações, refúgio e saúde mental.

Published

2022-01-14

How to Cite

Silva Ferreira, A. V., Boeira Lodetti, M. ., & Martins Borges, L. (2022). Restart: Psychic suffering in forced immigration and the inclusion policy in Brazilian universities . REMHU, Revista Interdisciplinar Da Mobilidade Humana, 29(63), 141-158. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880006309

Similar Articles

1-10 of 230

You may also start an advanced similarity search for this article.