Fatherhood and motherhood somewhere else. Characteristics, histories and educational models of migrant families
Palabras clave:
Geniture, Model of Education, Relation school/family, Paternidade/maternidade, Modelos Educativos, Relações escola-famíliaResumen
The presence of the foreign immigrants in Italy became a structural fact, sedimentary and usual. The most evident sign of its stabilization is really the consistence and the increase of familiar nucleus and foreign children. To talk about “immigrant families” as it were a homogeneous and equal world is, therefore, wrong and little efficient. In fact, it is evident the peculiar characteristic of its plurality: the national origins are really diverse; the ways of constitution and re-compounding the nucleus are different; the passages of arrival and the migratory projects are various; the familiar history and representations are singular. After describing some prominent characteristics of the immigrant familiar nucleus, the article treats the subject of the geniture in a different context, and the necessity of a confrontation among different models of education. This, in order to favor a double authorization between generations: children recognize and receive the history and the trip of their parents; parents, in turn, follow new generations in their journey of life that many times get distance of its initial representations.
Keywords: Geniture; Model of Education; Relation school/family
A presença dos imigrantes estrangeiros na Itália tornou-se um fato estrutural, sedimentado, cotidiano e o sinal mais evidente de sua estabilização de fato á a consistência e o aumento dos núcleos familiares e das crianças estrangeiras. Falar de “famílias imigrantes” como se fosse um mundo homogêneo e indiferenciado é, porém, errôneo e pouco eficaz. De fato, é evidente a característica peculiar de sua pluralidade: diversas são de fato as proveniências nacionais; diferentes os modos de constituição e recomposição dos núcleos; variegados os percursos de chegada e os projetos migratórios; singulares as histórias e as representações familiares. Depois de descrever algumas características salientes dos núcleos familiares imigrantes, o artigo trata o tema da genitura em um contexto diferente e o tema da necessidade de um confronto entre modelos educativos diferentes. Isso, para favorecer uma dúplice autorização entre as gerações: os filhos reconhecem e acolhem a história e a viagem dos pais; os pais, por sua vez, acompanham a nova geração em suas trajetórias de vida, que muitas vezes se distanciam de suas representações iniciais.
Palavras-chave: Paternidade/maternidade; Modelos Educativos; Relações escola-família
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