Guinean students in Portuguese Higher Education

barriers and recommendations

Authors

  • Catarina Doutor Universidade do Algarve, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-85852503880003205

Keywords:

Guinean students, Higher Education, Portugal, barriers, recommendations

Abstract

This study focuses on the experience of international students from Portuguese-speaking African countries in Higher Education in Portugal, specifically Guineans. It aimed to identify and understand the barriers experienced by these students in their academic trajectory, as well as to present recommendations for improving both social integration and academic success. In this perspective, eleven Guinean students that attend a Portuguese university were interviewed. The results show that students are faced with several barriers that affect not only their adaptation and social integration, but also their learning and, above all, their success. These include the delay in obtaining the visa, poor proficiency in Portuguese language, difficulty in finding accommodation and socio-cultural issues. There are also financial difficulties, in adapting to the new academic environment and learning difficulties. Finally, a set of recommendations is presented which aim to significantly improve the integration and success of this student group in Portugal.

Author Biography

  • Catarina Doutor, Universidade do Algarve, Portugal

    Catarina Doutor, Professora Auxiliar Convidada na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (FCHS) e Investigadora no Centro de Investigação de Educação de Adultos e Intervenção Comunitária (CEAD) da Universidade do Algarve. Doutora em Educação (Universidade de Lisboa). E-mail: cdoutor@ualg.pt. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1160-5411.

References

AGUIAR, Joyce; SANTIS, Ligia; SIN, Cristina. International Student Mobility in Psychology: an Analysis of Brazilian Students in Portuguese Higher Education. Trends in Psychology, v. 31, p. 582-600, 2023.

ALMEIDA, Michele. As experiências na Terra do Outro: as percepções dos(as) estudantes guineenses sobre estar fora de seu lugar (Dissertação de mestrado). Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Salvador 2019.

ALVES, Elisa; IORIO, Juliana Chatti. Da Mobilidade Estudantil à Mobilidade Social: os estudantes angolanos, brasileiros e cabo-verdianos em Portugal. Finisterra, v. 56, n. 118, p. 221-239, 2021.

AMBRÓSIO, Susana; MARQUES, João Filipe; SANTOS, Lucília; DOUTOR, Catarina. Higher Education Institutions and International Students’ Hindrances: A Case of Students From the African Portuguese-Speaking Countries at Two European Portuguese Universities. Journal of International Students, v. 7, n. 2, p. 367-394, 2017.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo Lisboa: Edições 70, 2014.

BRITO, Vandira. Vivências Adaptativas e desempenho académico dos estudantes Cabo-Verdianos da Universidade de Coimbra (Dissertação de mestrado). Universidade de Coimbra, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Coimbra, 2009.

BORGES, Manuela. Migrações e Género: Acerca das migrações guineenses em Portugal. In: 7º Congresso Ibérico de Estudos Africanos Lisboa, 09 a 11 de setembro de 2010.

CÁ, Wilson. A Experiência de Integração Escolar dos Estudantes Guineenses em Portugal: O caso dos Estudantes do 1º Ciclo no ISCTE (Dissertação de mestrado). Instituto Universitário de Lisboa, Departamento de Sociologia, Lisboa, 2015.

CHAVES, Miguel; JESUS, Inês; JERÓNIMO, Joana. Estudantes de Licenciatura dos PALOP em Portugal: mapeamento, problemas e propostas de superação. In: VIEIRA, Maria M.; PAPPÁMIKAIL, Lia (eds.). Desafios para o Ensino Superior Funchal: Imprensa Académica, 2023, p. 135-166.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. (eds.). Collecting and Interpreting Qualitative Materials Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2008, p. 1-43.

DGEEC. Direção Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. Estatísticas do Ensino Superior Disponível em: Disponível em: http://www.dgeec.mec.pt Acesso em: 19.07.2023.

DJALO, Tcherno. Formação superior e mobilidade social na Guiné-Bissau. In: COSTA, Ana Bénard; FARIA, Margarida Lima (orgs.). Formação Superior e Desenvolvimento: Estudantes universitários africanos em Portugal. Coimbra: Almedina, 2012, p. 245-272.

DOUTOR, Catarina; ALVES, Natália. Estudantes dos PALOP no Ensino Superior Português: conquistas e desafios académicos. Laplage em Revista, v. 6, n. 1, p. 47-60, 2020.

DOUTOR, Catarina; MARQUES, João Filipe; AMBRÓSIO, Susana. A cor da pele no Ensino Superior: experiências de racismo no quotidiano dos estudantes provenientes dos PALOP em Portugal. In: FRAGOSO, António; VALADAS, Sandra (coords.). Estudantes não-tradicionais no Ensino Superior Coimbra: CINEP, 2018, p. 167-186.

FRANÇA, Thais; CAIRNS, David. South-South student migration: Socially integrating students from Portuguese-speaking Africa at UNILAB, Brazil. Globalisation, Societies and Education, v. 18, n. 5, p. 578-588, 2020.

GOMES, Ivanildo Carlos. Integração - desafios e perspetivas: o caso dos estudantes guineenses da UNILAB/Malês (Monografia de Bacharel). Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Instituto de Humanidades e Letras dos Malês, São Francisco do Conde, 2022.

GUERREIRO, Carla. A internacionalização do ensino superior português as razões, as estratégias e os desafios (Dissertação de mestrado). Instituto Politécnico do Porto, Escola Superior de Tecnologia e Gestão, Porto, 2015.

IÉ, Fidelia; BRANCO, Paulo. Experiências formativas de migrantes guineenses na Universidade Federal do Ceará: Análise fenomenológica. Revista de Psicologia, v. 14, e023011, p. 1-13, 2023.

IORIO, Juliana; NOGUEIRA, Silvia Garcia. O acolhimento de estudantes internacionais: brasileiros e timorenses em Portugal. REMHU, Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, v. 27, n. 56, p. 197-215, 2019.

JALÓ, Sumaila. Língua portuguesa e colonização - caso da Guiné-Bissau. Buala, 2 de junho 2019. Disponível em Disponível em https://www.buala.org/pt/a-ler/lingua-portuguesa-e-colonizacao-caso-da-guine-bissau Acesso em: 04.12.2023.

LANGA, Ercílio Neves Brandão. Migração estudantil internacional: experiências de inserção de africanos no contexto universitário brasileiro. Terceiro Milênio: Revista Crítica de Sociologia e Política, v. 8, n.1, p. 230-254, 2017.

LARBI, Frank Okai; FU, Wangquian. Practices and challenges of internationalization of higher education in China: international students’ perspective: A case study of Beijing normal university. International Journal of Comparative Education and Development, v. 19, n. 2/3, p. 78-96, 2017.

LIMA, Luciana Sousa. Estudar e Circular entre Fronteiras (In)Transponíveis: A Mobilidade de Mulheres Cabo-verdianas que Cursam Engenharia em Portugal (Tese de doutorado). Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Porto, 2018.

MACHADO, Fernando Luís. Quarenta anos de imigração africana: um balanço. Ler História, n. 56, p. 135-165, 2009.

MAINS, Susan; GILMARTIN, Mary; CULLEN, Declan; MOHAMMAD, Robina; TOLIA-KELLY, Divya; RAGHURAM, Parvati; WINDERS, Jamie. Postcolonial migrations. Social & Cultural Geography, v. 14, n. 2, p. 131-144, 2013.

MENDES, Abubacar. O uso de manuais no ensino-aprendizagem de português na Guiné-Bissau (Dissertação de mestrado). Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, Lisboa, 2022.

NADA, Cosmin Ionut; ARAÚJO, Helena Costa. Migration and education: A narrative approach to the experience of foreign students in Portugal. London Review of Education, v. 16, n. 2, p. 308-324, 2018.

NETO, Félix; PINTO, Maria Conceição. Loneliness Among African Migrants Living in Portugal. OBM Neurobiology, v. 6, n. 2, p. 1-17, 2022.

ONWUEGBUZIE, Anthony; LEECH, Nancy. Sampling Designs in Qualitative Research: Making the Sampling Process More Public. The Qualitative Report, v. 12, n. 2, p. 238-257, 2007.

QUEIROZ, Andrea Matias. Experiências formativas em música na construção dos projetos de vida dos jovens: um estudo a partir de entrevistas narrativas. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 2, n. 5, p. 470-482, 2017.

RIBEIRO, Renata M. Africanos guineenses: migração para fins estudantis na “Terra da luz” Fortaleza - Ceará. Revista África e Africanidades, n. 28, p. 1-11, 2018.

SANCA, Natalé Augusto João; RÖWER, Joana Elisa. Entre a Permanência no Brasil e o retorno a Guiné-Bissau: Uma análise comparativa entre estudantes da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileiro (UNILAB) e a Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Instituto de Humanidades e Letras, Redenção, 2018.

SEIBERT, Gerhard. Cabo Verde e São Tomé e Príncipe: Ensino Superior e Trajetórias em Portugal. In: BARRETO, Antónia; COSTA, Ana Bénard (coords.). II Coopedu - África e o Mundo - Livro de Atas. Óbidos: ISCTE-IUL, CEA e ESECS-IPL, 2013, p. 282-308.

SIN, Cristina; TAVARES, Orlanda; NEAVE, Guy. Student Mobility in Portugal: Grappling with Adversity. Journal of Studies in International Education, v. 21, n. 2, p. 120-135, 2017.

TAVARES, Wilton Rosário Semedo. O processo de migração dos jovens guineenses para o acesso a educação superior na UNILAB-CE (Dissertação de Bacharelado). Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira, Instituto de Humanidades e Letras, Redenção, 2016.

VINAGRE, Vitor. Ser Estudante dos PALOP na Universidade do Algarve: Uma abordagem a partir de histórias de vida (Dissertação de mestrado). Universidade do Algarve, Escola Superior de Educação e Comunicação, Faro, 2017.

Published

2024-09-27

Issue

Section

Research-article

How to Cite

Guinean students in Portuguese Higher Education: barriers and recommendations. (2024). REMHU, Revista Interdisciplinar Da Mobilidade Humana, 32, e321848. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880003205