The educational integration of separated minors: a comparison of the situations in France and Quebec

Autores

  • Eva Lemaire University of Alberta/Canada.

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1980-85852014000100008

Palavras-chave:

Endangered children, immigration, unaccompanied minors, crianças em situação de perigo, imigração, menores não acompanhados.

Resumo

This article proposes to investigate the educational experiences of thirty-two separated children (unaccompanied minors seeking refuge) in two different regions: the Ile-de-France (Paris) region of France and the province of Quebec in Canada. It allow for a better understanding of the role and the actual place that education has in the integration process of these vulnerable young migrants.

 

A integração escolar de menores separados: uma comparação entre as situações em França e Quebec

Este artigo se propõe de investigar as experiências educacionais de trinta e duas crianças separadas (menores não acompanhados em busca de refúgio) em duas regiões distintas: a região Ile-de-France (Paris) da França e da província de Quebec, no Canadá. O estudo permite uma melhor compreensão do papel e do lugar que a educação tem no processo de integração destes jovens migrantes vulneráveis.

 

Todos os artigos da revista REMHU n. 42 estão disponíveis no site SciELO Brasil (www.scielo.br/remhu). 

All articles of the journal REMHU n. 42 are available online for free: SciELO Brasil (www.scielo.br/remhu).

Biografia do Autor

Eva Lemaire, University of Alberta/Canada.

Eva Lemaire, PhD in didactic of language and culture from Université Sorbonne Nouvelle, Paris III – France. She is a specialist in the education of separated children and teaches in the University of Alberta. E-mail: lemaire@ualberta.ca.
Alberta/Canada.